Zápis z členské schůze 2013

Zápis řádné členské schůze

 Obchodní jméno:                        České průmyslové sdružení pro obaly a životní prostředí 

 Sídlo společnosti:                        Na Pankráci   1685/17,   140 21  PRAHA  4 

Místo, datum a hodina konání:    hotel  Holiday Inn Prague Congress Centre,
                                                         Na Pankráci  15,   Praha  4
                                                         středa  13. listopadu 2013 v 12 hod. 

Jméno předsedajícího:                Mgr.  Hana Zmítková

Jméno zapisovatele:                    Mgr.  Jan Bláha

 

Popis projednávání jednotlivých bodů pořadu jednání členské schůze:  

  1. Předsedkyně sdružení Mgr. Hana Zmítková zahájila řádnou členskou schůzi. Schůze byla svolána na základě platných stanov a s dodržením lhůt pro rozeslání pozvánek. Byli přivítáni všichni přítomní a hosté. Hostem schůze byl zástupce MŽP ing. Ladislav Trylč a Ing. Zbyněk Kozel – gen. ředitel EKO-KOM a.s. Byla konstatována usnášení schopnost a schválen program schůze. Na schůzi bylo přítomno 7 z 10 členů – viz prezenční listina. Zapisovatelem byl určen  Jan Bláha a ověřovatelem zápisu H. Zmítková. Prezentace bodů programu byla zpracována v listinné podobě a v power point verzi. Bylo dohodnuto, že zápis a prezentace budou přeloženy do angl. jazyka a rozeslány všem členům sdružení emailovou poštou.
  2. bod – 2 – Stav odpadové a obalové legislativy – Mgr. Jan Bláha, tajemník sdružení informoval o vývoji legislativy za období listopad 2012 a listopad 2013. Poukázal na stav změn zákona o odpadech s poslední schválenou novelo týkající se úprav  zmírnění administrativních požadavků na firmy. Týkající se zrušení povinností pořizování POH u firem, zrušení omezení počtu provozoven pro výkon funkce odpadového hospodáře a zjednodušení v přepravě NO a nakládání s kovovým šrotem včetně doplnění úprav podle směrnice EU. Zároveň upozornil na dva předložené návrhy poslaneckých iniciativ týkající se  úpravy zákona o odpadech s cílem posílení pravomocí a odpovědnosti obcí směrem k organizaci sběru kovového odpadu. Rozhodování ve využití výstupů v systému sběru a třídění a ve využití komunálního odpadu s možností převodu rozhodovacích práv na svazek obcí a  úprav týkající se výše poplatku za skládkování. Projednávání návrhů je přerušeno. Zároveň poukázal na problematický vývoj zcela nové legislativy v oblasti odpadů. Nové zákony o odpadech a výrobcích s ukončenou životností  nejsou dosud projednávány  ani v záměru zákonů a mají tak již dvouleté zpoždění. V této souvislosti upozornil i na nové projednávání POH ČR pro roky 2013 -2022. Kritické připomínky k návrhům ze strany CICPEN a další odborné veřejnosti k výstupům v závazné části a k chybějící ekonomické analýze efektivity  a variant řešení pro ČR nebyly dosud ze strany MŽP vypořádány. Zmínil se o průběhu dvou novel zákona o obalech, kdy všechny byly odloženy a poslední verze je opakovaně dnes předkládána k projednání do vlády. Návrh novely obsahuje změnu přílohy č.1 – zpřesnění významu pojmu co je obal a změnu přílohy č.3 tabulky recyklačních cílů do roku 2015. Tento návrh novely CICPEN podporoval a doporučil. Navržená úprava je pozitivním výsledkem obalového průmyslu po ročních jednáních na MŽP.  Dále upozornil, že řada rizik avizovaných již v minulém období  a nově i  v současnosti nadále zůstává a lze očekávat zvýšení této aktivity v roce 2014. V rámci diskuze zazněla další možná rizika v podobě ekologických návrhů na téma u rozšíření recyklačních cílů o samostatné vykazování % pro recyklaci PET, kde by % mohla být záměrně vyšší, zpracování další novely zákona s novými zásadně vyššími recyklačními cíli do roku 2022. V této souvislosti poukázal i na možná rizika zvýšení celkových nákladů pro členy CICPEN a finanční hrozby v souvislosti s rozsahem úprav navrhované legislativy. Připomněl již loňskou informaci výše rizik a možného meziročního růstu nákladů na tunu obalů o cca  5 -10% bez inflace a cen energií. Znamenalo by to další celkové výdaje pro stávající členy CICPEN cca v celkové výši 600 mil. Kč do roku 2020. Pokud by z jednání k nové legislativě došlo k úpravám, ve smyslu započítání platby za nevytříděný obalový odpad, tak vy to mohlo znamenat navíc další  až

    1 mld.Kč /rok v celém systému AOS.

    Po proběhlé diskuzi  zpráva byla vzata na vědomí.

    Doporučeno:

    Pokračovat v aktivitách v rámci příprav zákonů včetně koordinace  a spolupráce s ostatními svazy, komorami, asociacemi a sdruženími. Vytvářet podmínky pro minimalizaci ekonomických dopadů na členy sdružení.
  3. bod – 3 - Očekávaný vývoj v obalové a odpadové legislativě z pohledu MŽP- ing. Ladislav Trylč, ved. oddělení  zpětného odběru výrobků MŽP. Ve své přednášce sdělil vývoj v produkci, míře recyklace odpadů z obalů a meziročních změn. Zároveň sdělil shodnou informaci ve vývoji poslední verze novely zákona o obalech. Poznamenal, že ale cíle MŽP pro rok 2020 se nemění. (pozn. viz - schválená autorizace EKO-KOM a.s.). Včetně dosažení zvýšení recyklace na min. 50% celkové hmotnosti z DO (domovního odpadu).  Připustil, že práce na velké novele zákona o obalech jsou zastaveny s tím, že jsou diskutovány požadavky k podmínkám  AOS (autorizovaná obalová společnost) jako další změna zákona. K záměrům nového zákona o odpadech připustil. že opět je základ sice delší dobu zpracován, nadále trvá spor o výši a rozložení skládkovacího poplatku. Dopracování snad bude do konce roku 2013. Na MŽP byly vytvořeny dvě pracovní skupiny v úseku nám. Ježka pro legislativu s cílem zpracovat - ekonomické aspekty a rámcové podmínky nových zákonů vycházejících ze zákona  o odpadech.  Je již zpracováno memorandum k rámcovým podmínkám ze strany HK, MPO a MŽP. V rámci diskuze nad podporou energetického využití a MBÚ poukázal, že zatím jsou podporovány obě technologie. Bohužel v současnosti EU nepodporuje energetické využití v ČR a všechny tři podané projekty jsou odmítnuty. Podiv nad přístupem komise EU. Na dotaz jak bude vypadat struktura zpracování odpadů v ČR za cca 5 let? Přednášející připustil, že rozvoj podání záměrů k výstavbám MBÚ v ČR může být pro systém zpracování odpadu rizikovým.

    Po proběhlé diskuzi  zpráva byla vzata na vědomí.  
  4. bod – 4 – Příprava k  nové obalové legislativě v EU – Mgr. Hana Zmítková

    Předsedkyně sdružení poukázala na rizika a problematiku připravovaných návrhů v rámci nové obalové legislativy v komisi EU. Cíle s nastavením z roku 1994 a tab. roku 2008 jsou základními daty k revizi. Klíčovými podněty k revizi jsou nerovnoměrnost v postupu a výsledcích jednotlivých států unie,  plnění výše recyklace, nedostatky  v transparentnosti, rozdíly v implementaci směrnice.  Současná pozice ES si klade za cíl dosažení zjednodušení, sjednocení dat, sjednocení odpovědnosti výrobců, stanovení nových minimálních požadavků v obalové a odpadové směrnici a stanovení patrně různých cílů pro různé země EU. Patrně tří rychlostní Evropa v cílech a hierarchii nakládání s odpady a obalovými odpady. Problémem jsou zvažované vysoké cíle v recyklaci s rizikem zavedení povinných záloh, změna kontroly s posílením role obcí a plnou finanční zodpovědností na průmyslu. Pro systémy AOS a s cílem zabránění nekalé soutěži se připravuje záměr  na vytvoření střešních kontrolních organizací za každý členský stát pod vlivem státu.

    Projednávané nové cíle – papír nad 70%, plasty 70%, sklo 80%, železo 80%, kompozitní nápojový karton 40-50%.

    Doporučení pro CICPEN
     :  poukázat na nepřijatelnost navrhovaných recyklačních cílů pro místní průmysl. Na rizika dopadů zátěže cen na obyvatele. Odmítnutí diskriminace formou kategorizace států EU. Nelze trestat úspěšné. Nelze omezovat podnikání nastavením nedostupných vysokých recyklačních cílů, tří rychlostí Evropa ne. Derogace max. v letech. Podpora jednotného trhu s transparentní metodikou vykazování výsledků v recyklaci se zohledněním tzv. freeriedů v systému. Podpora zavedení EPR podle harmonizovaných pravidel s autorizací.

    Po proběhlé diskuzi zpráva vzata na vědomí.

    Doporučeno:

    Navrhovaná doporučení a závěry zpracovat do stanoviska pro dopis na MŽP a EUROPEN. Zároveň připravit jako podklad pro další jednání v rámci příprav legislativy v ČR.
  5. bod – 5 – Informace z činnosti evropské aliance EXPRA – ing. Zbyněk Kozel, gen. ředitel EKO-KOM .as.

    Ve své přednášce hovořil o celkové situaci v odpadové legislativě EU z pohledu projednávání v uskupení  EXPRA (aliance organizací založené průmyslem pro systémy nakládání a recyklaci s obalovým odpadem v zemích EU) Poukázal na skutečnost, že se již nejedná pouze o přípravu revize obalové směrnice, ale celého systému nakládání s odpady. Připomněl, že základní sběr dat proběhl v roce 2013. Zadání komise je snížit výrazně skládkování (zákaz) a řešit rámcové směrnice o obalech a o odpadech s cílem přezkumu toků odpadů s diferenciací obalových odpadů zvláště plastu. Zájmem komise EU  je  předložit již v březnu 2014 návrh nové direktivy. Nové recyklační cíle ve zvýšení až na 75% pro plast, a další viz tab. v prezentaci. Poukázal na nebezpečí spočívající ve snaze převedení cílů recyklace ze stávající směrnice o obalech do nové základní směrnice o odpadech a tím dosáhnout zásadní úpravy pro hodnocení plnění cílů. Hrozí tak zánik ochrany v zabránění diskriminace trhu pro výrobce a firmy uvádějící obal na trh, který stávající obalová směrnice obsahuje. Dále prezentace poukázala na řadu problémů spojených s naplněním v EU komisi mediálně prezentovaných budoucích záměrů a cílů. Např.: nařízení kolem plastových tašek s omezováním ve formě  ekonomických nástrojů (daně, poplatky, zákaz). Upozornil i na termíny pro přípravu revize PPWD. Březen dokončení studie od poradenské firmy Bio Intelligence Service a červen zveřejnění výsledků přezkumu směrnic. Listopad jednání zainteresovaných nad texty nových legislativních návrhů. Dále poukázal na problematiku spojenou s rozšířenou zodpovědností výrobců – EPR ve vztahu k přípravě do konce února 2014. Současné závěry – návrhy komise: vyjasnit problematiku definice a metody výpočtu pro výkaznictví, transparentnost, vyjasnění odpovědnosti průmyslu a místní samosprávy, EXPRA má zájem převzít roli znalostního partnera pro komisi. Dále se bude jednat o výstupech z MBÚ  do připravované legislativy, kontrolní systém ze strany Evropského parlamentu, zapojení „platformy efektivního využívání zdrojů“ poradenská skupina pro navrhování a nastavení nových cílů a indikátorů pro využívání zdrojů. Nové posouzení zda a kdy  se napříště bude jednat o předmět ochrany životního prostředí a kdy může jít o ochranu vnitřního trhu. Nová definice cílů pro PPWD. Nové formy regulace a kdy a jak. Poukázání na definování nové směrnice pro baterie. Kde jsou povinnosti členských států se zajištěním pro občana odložení odpadní baterie na dostupném místě, povinné zpět vzetí distributory, bez  poplatku a závazku k nové koupi, žádný dodatečný poplatek při a pro likvidaci a to musí prokázat čl. stát. Má být podobná definice i pro balení (obaly)?

    Po proběhlé diskuzi byla zpráva vzata na vědomi.

    Doporučena distribuce obsažené informace pro členy CICPEN.
  6. bod - 6 – Zpráva předsednictva o činnosti za období 2012 – 2013 – Mgr. Jan Bláha ve zprávě popsal situaci a prostředí ve kterém se naplňovali úkoly a aktivity CICPEN.  Úkoly pro rok 2013 byly průběžně plněny. Ve zprávě zaznělo i upozornění na rizika v souvislosti s připravovanou legislativou. Týkají se především v úpravě parametrů vyšších cílů a nástrojů k jejich dosažení. Oboje má za důsledek zvýšení cen (skládkovací poplatky, MBU, poplatek za popelnici, náklady na zvýšené třídění a recyklaci, energetické využití) a z toho zvýšení finančních nároků směrem povinným osobám uvádějícím na trh obaly.  Zároveň poukázal i na pohyb a neustálé změny na MŽP v jejichž důsledku se postup na tvorbě  legislativy výrazně zpomaluje a brzdí.

    Zpráva  o činnosti byla schválena hlasy všech přítomných

  7. bod –  7 - Schválení změny stanov -  byl předložen návrh změny stanov, který na základě

    požadavků předsednictva zpracovala právní kancelář KF Legal s.r.o. Úpravy se týkají

    zjednodušení operativy pro svolávání členské schůze a zapracování nového čl. stanov  k

    postavení tajemníka sdružení. Text návrhu byl projednán na předsednictvu a následně zaslán

    s pozvánkou na tuto schůzi členům sdružení.

    Návrh změny stanov byl schválen všemi přítomnými v předloženém znění.
  8. bod – 8  – Volba předsednictva  -  byl předložen návrh složení předsednictva:

    Jana Blecherová, Jana Ježková, Milan Luzum, Lenka Nejedlová, Hana Zmítková

    V rámci diskuze nezaznělo žádné doplnění.

    Návrh byl schválen  hlasy všech přítomných.
  9. bod – 9  – Plán činnosti 2014 – Návrh plánu činnosti přednesl Jan Bláha. Plán navazuje na plán předchozího roku.
    Obsahuje body ke zvýšení informovanosti členů s důrazem na monitoring a připomínkování paragrafovaného znění zákonů z oblasti obalové a odpadové legislativy, včetně sledování dění v EUROPENU a připravované revize dotčených směrnic v EU.  S doplněním o úkoly  možného zajištění analýz dopadů nové legislativy. Předpokládá se trvalá účast na tvorbě  a úpravách zákona o obalech.

    Návrh plánu s doplněním na rok 2014 byl schválen hlasy všech přítomných.
  10. bod 7 – Návrh rozpočtu 2014 – Mgr. Jan Bláha přednesl plnění rozpočtu pro rok 2013 s vysvětlením stavu financí, čerpání a úprav výše příspěvků a výhledu pro následující rok 2014. Rozpočet opět počítá s úpravou snížení členského  příspěvku o 10%. Jednotlivé kapitoly rozpočtu byly projednány s tím, že se zachovává jejich struktura pro následující rok. Členský příspěvek pro rok 2014 je ve výši 90 000,- Kč.

    Návrh rozpočtu byl schválen hlasy všech přítomných. 
  11. bod – Různé – V rámci diskuze nezazněly doplňující nebo jiné dotazy týkající se CICPEN. Na závěr předsedkyně sdružení Hana Zmítková poděkovala všem přítomným a ukončila řádnou členskou schůzi. Po ukončené schůzi následovalo krátké jednání nového předsednictva CICPEN.

zápis zpracoval:  Mgr. Jan Bláha – tajemník CICPEN 

zápis ověřil:  Mgr. Hana Zmítková – předsedkyně sdružení 

Pozn: zápis a prezentace jsou uloženy v elektronické a papírové podobě v dokumentech členské schůze CICPEN rok 2013.

<< Předchozí Další >>

 Recyklace v číslech: 

82,0%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
191 098 tun 
Plasty
236 232 tun 
Papír/Lepenka
579 163 tun 
Hliník
7 945 tun 
Ocel
50 359 tun 
Dřevo
86 331 tun 
Nápojový karton
4 605 tun 

 Recyklace v číslech: 

77,6%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
191 123 tun 
Plasty
216 290 tun 
Papír/Lepenka
548 673 tun 
Hliník
6 496 tun 
Ocel
53 390 tun 
Dřevo
97 461 tun 
Nápojový karton
4 561 tun 

 Recyklace v číslech: 

77,3%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
186 108 tun 
Plasty
201 131 tun 
Papír/Lepenka
505 659 tun 
Kovy
59 038 tun 
Dřevo
68 712 tun 
Nápojový karton
4 570 tun 

 Recyklace v číslech: 

75,5%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
177 842 tun 
Plasty
196 222 tun 
Papír/Lepenka
494 137 tun 
Kovy
52 363 tun 
Dřevo
80 498 tun 
Nápojový karton
4 331 tun 

 Recyklace v číslech: 

73,9%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
162 687 tun 
Plasty
152 445 tun 
Papír/Lepenka
453 029 tun 
Kovy
53 430 tun 
Dřevo
76 426 tun 
Nápojový karton
4 333 tun 

 Recyklace v číslech: 

78,6%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
151 401 tun 
Plasty
146 408 tun 
Papír/Lepenka
450 726 tun 
Kovy
54 103 tun 
Dřevo
73 306 tun 
Nápojový karton
4 566 tun 

 Recyklace v číslech: 

79,9%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
150 972 tun 
Plasty
140 282 tun 
Papír/Lepenka
432 467 tun 
Kovy
40 831 tun 
Dřevo
92 203 tun 
Nápojový karton
4 265 tun 

 Recyklace v číslech: 

79,2%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
142 859 tun 
Plasty
152 622 tun 
Papír/Lepenka
384 225 tun 
Kovy
33 085 tun 
Dřevo
86 791 tun 
Nápojový karton
3 951 tun 

 Recyklace v číslech: 

78,6%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
135 697 tun 
Plasty
127 338 tun 
Papír/Lepenka
360 273 tun 
Kovy
38 583 tun 
Dřevo
74 783 tun 
Nápojový karton
3 633 tun 

 Recyklace v číslech: 

74,7%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
148 331 tun 
Plasty
128 324 tun 
Papír/Lepenka
346 067 tun 
Kovy
35 022 tun 
Dřevo
37 843 tun 
Nápojový karton
3 501 tun 

 Recyklace v číslech: 

73,6%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
157 246 tun 
Plasty
123 206 tun 
Papír/Lepenka
322 803 tun 
Kovy
37 576 tun 
Dřevo
24 479 tun 
Nápojový karton
3 318 tun 

 Recyklace v číslech: 

75,2%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
136 193 tun 
Plasty
119 433 tun 
Papír/Lepenka
335 803 tun 
Kovy
34 850 tun 
Dřevo
26 099 tun 
Nápojový karton
3 253 tun 

 Recyklace v číslech: 

77,9%

Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím


Sklo
128 886 tun 
Plasty
113 161 tun 
Papír/Lepenka
327 578 tun 
Kovy
31 826 tun 
Dřevo
38 275 tun 
Nápojový karton
2 929 tun