11.06.2015
ČAOH kritizuje připravovanou legislativu likvidace odpadů
V polovině května schválila vláda věcný záměr nového zákona o odpadech. Od té doby na ministerstvu životního prostředí cizelují jednotlivé paragrafy, aby mohl v září putovat do sněmovny. Odpady teď ale neřeší jen čeští úředníci, ale ti v bruselu.
"Evropská komise má do konce roku schválit novou odpadovou strategii a Česká republika bude muset připravovat další ,nový zákon o odpadech‘," varuje výkonný ředitel České asociace odpadového hospodářství (ČAOH) Petr Havelka.
- Ministerstvo životního prostředí (MŽP) připravuje nový zákon o odpadech a jedno je jasné - skládkování se značně omezí. Na co by se měli původci odpadů připravit?
Česká republika má v této oblasti jednu značnou výhodu, o které se kupodivu mnoho nemluví. Vyhláškou č. 294 z roku 2005 máme zakázáno skládkování recyklovatelných odpadů. Toto omezení jsme měli jako jedni z prvních v Evropě. Z komunálních odpadů jsme v Česku skládkovali v roce 2012 dle dat Eurostatu 174 kilogramů na osobu za rok. Jsme tedy lepší, než například Irsko, Španělsko, Portugalsko, Řecko, Itálie a velká většina postkomunistických zemí. Neodborná a plytká klišé o Česku jako skládkové velmoci, jsou ověřitelnou účelovou nepravdou, která zbytečně poškozuje Českou republiku. To, o co by mělo jít nyní, je omezení skládkování energeticky bohaté části odpadů a její ekonomicky smysluplné využití. To je zcela v pořádku a ČAOH toto také doporučuje. Jelikož skládkování bylo doposud tou nejlevnější možností, jak s odpadem nakládat, bude budoucnost logicky spojena s dražšími technologiemi. Původci odpadů, včetně obcí se tak musí připravit na vyšší náklady s tím spojené, ale měli bychom stále hledat nejefektivnější a pokud možno cenově akceptovatelná řešení.
- Je skutečně potřeba takové navýšení poplatků za skládkování, jaké plánuje MŽP?
Několikanásobné zdražení, jak jej navrhuje MŽP, je iracionální a zbytečné. Skládkování je již omezeno zákonem k roku 2024, proto obhajovat násobné zdražení potřebou odklonit odpady od ukládání na skládky nedává smysl. Je obecně známým faktem a recyklační průmysl toto opakovaně sděluje, že pro silnou podporu recyklace a ještě rychlejší omezení skládkování plně stačí finální zdražení na 700 korun. MŽP však ještě před dvěma lety vysvětlovalo potřebu razantního násobného zdražení nutností vytvoření podmínek pro nákladnéspalovny odpadů. Ty však již ani EU nechce podporovat a doporučuje Česku zaměřit se na cestu většího třídění, recyklaci a technologie úprav odpadů. MŽP však zatím kupodivu stále drží stará čísla k podpoře spaloven. Odmítají se smířit s realitou, že tu správnou dobu propásli o pět let. MŽP navrhuje zbytečně vysoké zdražení, které pouze odnesou obce a další původci odpadů. Věřím, že v další diskuzi zvítězí rozum a i Česká republika se nakonec vydá levnější cestou úprav odpadů, kterou doporučuje i EU ve svém balíčku k oběhovému hospodářství.
- Podle ekonomické analýzy MŽP by ale mohly být dopady na obce i při zdražení skládkování v podstatě nulové. Je to podle vás reálné?
Myslím, že tomu nevěří ani sami pracovníci MŽP, ale nechtějí to přiznat. Opakovaně zaznělo, že tomu nevěří ani Svaz měst a obcí (SMO ČR), Hospodářská komora, či další svazy a prakticky ani žádná odpadová asociace, včetně té naší - ČAOH. Vypadá to trochu jako perpetuum mobile. Kdy razantní navýšení poplatků a cesta k dražším technologiím má být nakonec pro plátce celého systému levnější. To prostě nedává smysl a MŽP na to upozornil i předseda SMO ČR. MŽP bylo opakovaně vyzváno k přepracování analýzy. Je logické, že bez uvěřitelné dopadové studie bude mít nový zákon velmi složitou cestu k přijetí.
- Před Českou republikou stojí vysoké recyklační cíle EU. Splníme je s aktuálně připravovanými odpadovými zákony?
Ano, souhlasím s tím, že EU bude stále více tlačit na třídění, recyklaci a další úpravy odpadů. V roce 2030 může být cíl recyklacekomunálního odpadu až 70 procent. ČAOH vnímá pozitivně evropský balíček k oběhovému hospodářství. Zároveň se potvrzuje to, co již dlouho jako ČAOH říkáme, a sice že není rozumné stavět budoucnost odpadového hospodářství v Česku na nových spalovnách, které jsou prakticky nejnákladnější odpadovou technologií a odklánějí odpadové toky mimo zpracovatelské a recyklační technologie. Jsou zde modernější a levnější technologie, které nám dopomohou ke splnění cílů. Každý sektor se vyvíjí a ten odpadový není výjimkou. A k novému zákonu? I ekologové říkají, že připravovaný zákon z dílny MŽP je stavěn pro podporu spaloven. Postoj MŽP je v tomto směru bohužel neaktuální. Nový zákon bude mít zřejmě krátkou životnost, protože Evropská komise má do konce roku schválit novou odpadovou strategii a ČR bude muset připravovat další "nový zákon o odpadech". Dle našeho názoru by bylo vhodnější nový zákon o odpadech udělat jednou, zato pořádně.
Další aktuality
Recyklace v číslech:
82,0%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
191 098 tun
236 232 tun
579 163 tun
7 945 tun
50 359 tun
86 331 tun
4 605 tun
Recyklace v číslech:
77,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
191 123 tun
216 290 tun
548 673 tun
6 496 tun
53 390 tun
97 461 tun
4 561 tun
Recyklace v číslech:
77,3%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
186 108 tun
201 131 tun
505 659 tun
59 038 tun
68 712 tun
4 570 tun
Recyklace v číslech:
75,5%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
177 842 tun
196 222 tun
494 137 tun
52 363 tun
80 498 tun
4 331 tun
Recyklace v číslech:
73,9%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
162 687 tun
152 445 tun
453 029 tun
53 430 tun
76 426 tun
4 333 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
151 401 tun
146 408 tun
450 726 tun
54 103 tun
73 306 tun
4 566 tun
Recyklace v číslech:
79,9%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
150 972 tun
140 282 tun
432 467 tun
40 831 tun
92 203 tun
4 265 tun
Recyklace v číslech:
79,2%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
142 859 tun
152 622 tun
384 225 tun
33 085 tun
86 791 tun
3 951 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
135 697 tun
127 338 tun
360 273 tun
38 583 tun
74 783 tun
3 633 tun
Recyklace v číslech:
74,7%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
148 331 tun
128 324 tun
346 067 tun
35 022 tun
37 843 tun
3 501 tun
Recyklace v číslech:
73,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
157 246 tun
123 206 tun
322 803 tun
37 576 tun
24 479 tun
3 318 tun
Recyklace v číslech:
75,2%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
136 193 tun
119 433 tun
335 803 tun
34 850 tun
26 099 tun
3 253 tun
Recyklace v číslech:
77,9%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
128 886 tun
113 161 tun
327 578 tun
31 826 tun
38 275 tun
2 929 tun