19.10.2016
Co přinese plánovaný zákaz skládkování v roce 2024?
Název: |
VIDEO ze semináře: Co přinese plánovaný zákaz skládkování v roce 2024? |
Zdroj: |
tretiruka.cz |
Datum: |
17.10.2016 |
Odkaz: |
http://www.tretiruka.cz/news/video-ze-seminare-co-prinese-planovany-zakaz-skladk... |
Vývoj v oblasti odpadového hospodářství je v České republice na velmi dobré úrovni a jeho kvalita mnohdy převyšuje standard vyspělých zemí Evropské unie. Stále je však potřeba pracovat a i přes připravující se legislativní změny čeká tuzemské prostředí několik kroků vedoucích k ideálnímu stavu. A přechod z odpadového na oběhové je k tomu tou nejlepší cestou. To jsou klíčové závěry, na kterých se shodli účastníci diskusního setkání Institutu pro veřejnou diskusi na téma „Co přinese plánovaný zákaz skládkování v roce 2024?“
Podle ředitele odboru odpadů MŽP, Jaroslava Manharta, je do budoucna nutné dodržet odpadovou hierarchii, aby se produkovaný odpad znovu využíval ještě ve větší míře a bylo tak podpořeno oběhové hospodářství. „Největším motivem pro změnu zákonu o odpadech je nakládání s komunálními odpady. V ČR je sto osmdesát skládek a většina z nich funguje pouze na odpady jiného druhu. Základním přínosem je odklonění odpadů, přímá úspora na výdajích při nakládání s nimi, redukce skleníkových plynů, ale také prevence havárií,“ uvedl v rámci diskuse Manhart.
Budoucí vývoj podle něj přinese také nová pracovní místa zaměřená na zpracování odpadu, který by byl při současné legislativní úpravě zaskládkován. Jako jeden z klíčových faktorů pro omezení tuzemského skládkování vidí ekonomický parametr v podobě navýšení skládkovacího poplatku. „Snaha o zvýšení poplatků vychází ze zahraniční zkušenosti. Zafungovalo to například v Dánsku, Nizozemí a dalších vyspělých zemích. S rostoucím poplatkem se množství odpadu snižuje,“ vysvětlil Manhart.
Zástupci odpadového sektoru a obcí považují za klíčové, aby byl detailně popsán dopad novelizace na obce a další zúčastněné subjekty. „Současný návrh zákona vnímám pozitivně, protože je mnohem kvalitnější, než byl návrh v mezirezortním řízení a nyní již obsahuje konkrétní recyklační cíle. Nicméně výhrady mám k funkčnosti. Není dostatečně do detailu popsán postup ekonomických nástrojů v porovnání s realitou,“ řekl v rámci diskuse Petr Havelka, ředitel České asociace odpadového hospodářství ČR.
„Úspěch novely bude záviset na tom, jak bude nastavena míra regulace pro obce, zda volně či přísněji. Musíme zohlednit příjmy obyvatel, to jak bydlí, jaký mají příjem či opravdu třídí. Přísná regulace se nám nelíbí z důvodu, že není možné přesně určit, co má být narýsováno. Naopak pokud bude regulace volnější, tak to občané začnou obcházet, jak je tak u nás zvykem,“ dodal pohled obcí Dan Jiránek, výkonný ředitel Svazu měst a obcí ČR.
Třídíme kvalitně, ale bude to stačit?
Účastníci diskuse se shodli, že český systém dosahuje v porovnání s ostatními zeměmi EU velmi dobré úrovně, nová legislativa ovšem musí vyřešit dosažení cílů nastavených Evropskou unií a především určit, jak bude nakládáno s odpadem, který již nebude možné skládkovat. „ČR je jedna z nejrespektovanějších zemí v EU, co se týče systémů sběru, třídění a recyklace obalových odpadů, jeho transparentnosti a nastavení podmínek pro zúčastněné subjekty. Z pohledu ekonoma představuje výzvu zejména navýšení efektivity systému ve městech se 100 tis. až jedním milionem obyvatel. V Evropě ovšem nalezneme řadu systémů, které ani zdaleka nedosahují nákladové efektivity ČR v této oblasti,“ zhodnotil český systém Aleš Rod, ředitel Centra ekonomických a tržních analýz (CETA).
Novela zákona o odpadech reaguje na nastavené cíle EU v oblasti recyklace tříděného a komunálního odpadu. Pro úspěch plánovaného zákazu skládkování bude, podle účastníků diskuse, klíčové i udržení a další navýšení současné vysoké míry třídění obyvatel. „Před námi všemi je ještě spousta práce. I když v porovnání s rokem 2000 se nám ve spolupráci s obcemi podařilo zvednout míru účasti obyvatel na třídění ze zhruba 30 na aktuálních 72 procent, stále máme před sebou dlouhou cestu. Našim cílem je míru třídění odpadů dále navýšit a pomoci tak splnit náročné recyklační cíle. Nezbytná je ovšem aktivní spolupráce obyvatel, které si velmi vážíme,“ dodal Lukáš Grolmus, ředitel oddělení komunikace společnosti EKO-KOM, a.s.
Energetické využití odpadu jako řešení?
Pro budoucí úspěch systému bude také nastavení podmínek pro druhotné zpracování či energetické využití odpadu, což bude klíčové zejména po nastání platnosti zákazu skládkování. „Považuji za nutné přejít na vyšší stupeň odpadového hospodářství. Odpad je zdrojem a má své energetické využití, tudíž má nezastupitelné místo v moderním odpadovém hospodářství. A může být také náhradou primárních paliv,“ uvedl Dalibor Roik, manažer programu WtE společnosti ČEZ, a. s.
Případné vybudování kapacit na energetické využití odpadu podle něj bude záviset na legislativních podmínkách, ekonomické návratnosti investic a spolupráci jednotlivých subjektů v odpadovém odvětví. Podle Roika bude Česká republika, i při současném naplnění recyklačních cílů u komunálního odpadu a snížení skládkování na 10 procent, potřebovat zařízení na energetické využití odpadu o objemu 1,7 mil. tun. Po sečtení všech současných i plánovaných projektů tak ČR stále chybí zařízení a objemu cca 600-800 tis. tun.
„Energetické využití má v této oblasti výraznou pozici a je potřeba analyzovat potřeby pro rozšíření jeho kapacit. Energetické zdroje jsou dnes například cementárny, kde se zpracování odpadu dlouhodobě využívá a jsou tu i další, kde by se s odpadem dalo pracovat,“ dodal k možnému využití odpadu Petr Havelka.
Zákon o odpadech aktuálně vstupuje do legislativního procesu. Podle účastníků diskuse český odpadový sektor potřebuje kvalitativní změnu, kterou aktuální znění novely zákona jistě představuje.
„Naším cílem je se o nejvíce pokusit o schválení zákona, a pokud se to nestane teď, tak se sejdeme za dva roky a bude to zdlouhavé. Kvalitativní změnu potřebujeme a je o ni zájem na všech úrovních,“ uzavírá Jan Mraček, předseda výboru pro ŽP Hospodářské komory ČR.
Recyklace v číslech:
82,0%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
191 098 tun
236 232 tun
579 163 tun
7 945 tun
50 359 tun
86 331 tun
4 605 tun
Recyklace v číslech:
77,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
191 123 tun
216 290 tun
548 673 tun
6 496 tun
53 390 tun
97 461 tun
4 561 tun
Recyklace v číslech:
77,3%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
186 108 tun
201 131 tun
505 659 tun
59 038 tun
68 712 tun
4 570 tun
Recyklace v číslech:
75,5%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
177 842 tun
196 222 tun
494 137 tun
52 363 tun
80 498 tun
4 331 tun
Recyklace v číslech:
73,9%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
162 687 tun
152 445 tun
453 029 tun
53 430 tun
76 426 tun
4 333 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
151 401 tun
146 408 tun
450 726 tun
54 103 tun
73 306 tun
4 566 tun
Recyklace v číslech:
79,9%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
150 972 tun
140 282 tun
432 467 tun
40 831 tun
92 203 tun
4 265 tun
Recyklace v číslech:
79,2%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
142 859 tun
152 622 tun
384 225 tun
33 085 tun
86 791 tun
3 951 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
135 697 tun
127 338 tun
360 273 tun
38 583 tun
74 783 tun
3 633 tun
Recyklace v číslech:
74,7%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
148 331 tun
128 324 tun
346 067 tun
35 022 tun
37 843 tun
3 501 tun
Recyklace v číslech:
73,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
157 246 tun
123 206 tun
322 803 tun
37 576 tun
24 479 tun
3 318 tun
Recyklace v číslech:
75,2%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
136 193 tun
119 433 tun
335 803 tun
34 850 tun
26 099 tun
3 253 tun
Recyklace v číslech:
77,9%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím
Sklo
128 886 tun
113 161 tun
327 578 tun
31 826 tun
38 275 tun
2 929 tun
- Pandemie neprospívá třídění odpadu, množství roste25.02.2021
- EU má připravit environmentální cíle pro spotřebu materiálů15.02.2021
- Češi dlouhodobě na evropské špici třídění odpadu01.02.2021
- Klimatická změna - jsou spotřebitelé ve Střední Evropě připraveni změnit své chování ? 15.12.2020
- Senátoři vrátili odpadovou legislativu16.11.2020
- Nová česká odpadová legislativa míří do finále19.10.2020
- Česko souhlasí se zavedením evropské daně z nerecyklovaných plastů23.07.2020
- Oběhové hospodářství má pomoci dosáhnout klimatické neutrality11.03.2020
- Nový plán oběhového hospodářství chce komunální odpad snížit na polovinu06.02.2020
- EP podpořil zelenou dohodu15.01.2020