12.10.2016
Z aktuální verze nového zákona o "vysloužilých spotřebičích" budou těžit jen odpadové firmy
Název: Z aktuální verze nového zákona o " vysloužilých spotřebičích" budou těžit jen odpadové firmy
Zdroj: E15, datum: 10.10.2016, odkaz: http://www.e15.cz
Recyklaci a nakládání s vysloužilými spotřebiči má nově řešit samostatný zákon. Radek Hacaperka, generální ředitel sdružení výrobců domácích spotřebičů CECED CZ, ale upozorňuje, že je aktuální verze legislativy značně problematická. Zvýhodňuje odpadové firmy, zatímco výrobcům spotřebičů bere nástroje, jak povinnosti, které jim zákon ukládá, plnit.
- Do parlamentu by měl zamířit ještě letos nový zákon o nakládání s vysloužilými spotřebiči. Nakonec byl oddělen od zákona o odpadech. Loni jste tehdejší verzi zákona poměrně hlasitě kritizovali. Jak vnímáte tu aktuální?
Předně je nutné říci, že oddělení zákona o výrobcích s ukončenou životností od zákona o odpadech je pozitivním krokem Ministerstva životního prostředí (dále MŽP). Ale asi bohužel jediným pozitivním krokem, protože se dále ministerstvo vydalo cestou naprosté podpory odpadových a šrotařských společností. Tím, že se MŽP snaží legislativou oddělit výrobce od možnosti dále nakládat s vysloužilými spotřebiči, nejenže zvyšuje možnost zvýšení recyklačních poplatků, protože výrobci nebudou mít pod kontrolou náklady zpracovatelských firem, ale zároveň brání výrobcům v plnění jejich povinností, které ale na ně legislativně přenáší. Takže pokud jsme loni čistě kritizovali, nyní tuto kritiku akcentujeme s tím, že MŽP novým zákonem podtrhává výrobcům, respektive jimi založeným kolektivním systémům, nohy. V tomto případě by mělo zodpovědnost za recyklaci a další nakládání s vysloužilými spotřebiči převzít Ministerstvo životního prostředí.
- Proč se nepodařilo připomínky CECED CZ, potažmo výrobců domácích spotřebičů obecně do zákona zapracovat? Je za tím silné lobbování odpadových firem, které by z této verze zákona těžily?
Ono to není o tom, že by se nepodařilo zapracovat připomínky. Řadu připomínek MŽP akceptovalo a zapracovalo, ale obecně jde pouze o to, že se někdo "probral" a zjistil, že elektroodpad může být dobrým byznysem. Navíc řada odpadových firem bude mít za pár let problém, v okamžiku, kdy dojde k zákazu skládkování. Proto hledají nová uplatnění. A pro mne osobně je celá věc zajímavá a poučná zkušenost, jak si některé subjekty, a to jak na straně odpadových firem a různých profesních organizací, tak i na straně úřední, vzájemně rozumějí, bez ohledu na zájmy ČR.
- Jak hodláte dále postupovat? Podaří se situaci ještě napravit? Výrobci přeci nemohou dostat povinnosti, ale současně přijít o nástroje, jak je plnit.
Máte naprostou pravdu s tím, že plnění povinností může být odebráním nástrojů ohroženo. Zejména při plnění evropských kvót na zpracování. Nám nezbývá nic jiného než neustále akcentovat toto nebezpečí, a to jak při jednáních s ministerstvy, tak případně posléze v parlamentu. A donutit MŽP, respektive stát k převzetí zodpovědnosti za zpracování, další nakládání s elektroodpadem. S tím, že výrobci, prostřednictvím kolektivních systémů, by byli zodpovědní pouze za sběr, kde už jsou v tuto chvíli kolektivní systémy velmi úspěšné v naplňování požadavků EU.
Recyklace v číslech:
82,0%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

191 098 tun

236 232 tun

579 163 tun

7 945 tun

50 359 tun

86 331 tun

4 605 tun
Recyklace v číslech:
77,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

191 123 tun

216 290 tun

548 673 tun

6 496 tun

53 390 tun

97 461 tun

4 561 tun
Recyklace v číslech:
77,3%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

186 108 tun

201 131 tun

505 659 tun

59 038 tun

68 712 tun

4 570 tun
Recyklace v číslech:
75,5%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

177 842 tun

196 222 tun

494 137 tun

52 363 tun

80 498 tun

4 331 tun
Recyklace v číslech:
73,9%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

162 687 tun

152 445 tun

453 029 tun

53 430 tun

76 426 tun

4 333 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

151 401 tun

146 408 tun

450 726 tun

54 103 tun

73 306 tun

4 566 tun
Recyklace v číslech:
79,9%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

150 972 tun

140 282 tun

432 467 tun

40 831 tun

92 203 tun

4 265 tun
Recyklace v číslech:
79,2%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

142 859 tun

152 622 tun

384 225 tun

33 085 tun

86 791 tun

3 951 tun
Recyklace v číslech:
78,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

135 697 tun

127 338 tun

360 273 tun

38 583 tun

74 783 tun

3 633 tun
Recyklace v číslech:
74,7%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

148 331 tun

128 324 tun

346 067 tun

35 022 tun

37 843 tun

3 501 tun
Recyklace v číslech:
73,6%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

157 246 tun

123 206 tun

322 803 tun

37 576 tun

24 479 tun

3 318 tun
Recyklace v číslech:
75,2%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

136 193 tun

119 433 tun

335 803 tun

34 850 tun

26 099 tun

3 253 tun
Recyklace v číslech:
77,9%Celkové využití
a spalování ve spal. odpadu s energetickým využitím

128 886 tun

113 161 tun

327 578 tun

31 826 tun

38 275 tun

2 929 tun
Pandemie neprospívá třídění odpadu, množství roste
25.02.2021
EU má připravit environmentální cíle pro spotřebu materiálů
15.02.2021
Češi dlouhodobě na evropské špici třídění odpadu
01.02.2021
Klimatická změna - jsou spotřebitelé ve Střední Evropě připraveni změnit své chování ?
15.12.2020
Senátoři vrátili odpadovou legislativu
16.11.2020
Nová česká odpadová legislativa míří do finále
19.10.2020
Česko souhlasí se zavedením evropské daně z nerecyklovaných plastů
23.07.2020
Oběhové hospodářství má pomoci dosáhnout klimatické neutrality
11.03.2020
Nový plán oběhového hospodářství chce komunální odpad snížit na polovinu
06.02.2020
EP podpořil zelenou dohodu
15.01.2020